De wereld is in de ban van polarisatie. Verschillen worden benadrukt, angsten worden vergroot. Oplossingen lijken verder weg dan ooit. Ook binnen het vluchtelingenvraagstuk. Terwijl regering en gemeenten naarstig op zoek waren naar opvangplekken om de vluchtelingenstroom op te vangen en het verzet onder burgers tegen de opvangcentra op sommige plaatsen duidelijk voelbaar was, ligt nu het integratievraagstuk op tafel. De hectiek over het aantal asielmigranten is weggeëbd en de politieke organen buigen zich nu over onderwerpen als huisvesting, taalverwerving, opleiding, integratie en participatie van deze groep. Er moet zo snel mogelijk een integrale aanpak komen. Welke plek zullen de asielmigranten in gaan nemen in onze maatschappij en, misschien nog wel belangrijker, hoe gaan wij en zij dit samen vormgeven? Is er wel een zij en een wij? Hebben we niet allemaal dezelfde wensen en verlangens? Willen we niet allemaal een veilige haven en wensen we niet allemaal dat het goed gaat met onze familie en vrienden? We zijn tenslotte toch allemaal mensen? of toch niet…?

In gesprek met… is een korte documentaire over verschillende mensen met overeenkomstige wensen en waarden. In deze documentaire spreken we met 4 personen in de leeftijd van 20-55 jaar met ieder een verschillende achtergrond. Zij nemen ons mee in hun alledaagse leven en laten ons hun leef- en woonsituatie zien.
Ieder van hen zal een aantal dezelfde vraagstukken voorgelegd krijgen waar zij hun mening over zullen geven. Vraagstukken zoals wensen voor de toekomst maar ook actuele dilemma’s.
We gaan op zoek naar de overeenkomsten, de gemeenschappelijke waarden tussen hen, ongeacht de aanwezige verschillen.